Pentru versiunea engleză apăsați aici.
Etapele susținerii tezei de doctorat
Conform Legii nr. 199/2023, O.M. nr. 3020/2024 și a Regulamentului aprobat prin HS nr. 116/23.09.2024,
Susținerea publică se poate realiza numai după parcurgerea următoarelor etape:
ETAPA I – se realizează la Școala Doctorală și presupune:
- Analiza de similitudini
Studentul-doctorand predă la școala doctorală:
1.1. Documente în format electronic, cu extensia .pdf, având funcția ”search” activă:
- Teza de doctorat, împreună cu toate anexele sale;
- Rezumatele tezei de doctorat (în limba română și o limbă de circulație internațională).
1.2. Documente în format print, cu semnături, înregistrate la școala doctorală:
- Cererea de analiză de similitudini și evaluare a tezei de doctorat, semnată de studentul-doctorand, avizată de către conducătorul de doctorat și directorul școlii doctorale, (P_AS_Anexa1);
- Fişa de verificare a îndeplinirii standardelor minimale CNATDCU, specifice domeniului, în vederea acordării titlului de doctor, (P_AS_Anexa2);
- Declarația pe propria răspundere cu privire la originalitatea tezei de doctorat și îndeplinirea standardelor minimale și a tuturor obligațiilor din planul și contractul de studiu, (P_AS_Anexa3);
Școala doctorală realizează analiza de similitudini conform metodologiei proprii, utilizând un program recunoscut de CNATDCU, conform legislației în vigoare.
Documentele în format print sunt preluate ca piese în dosarul de susținere care va fi predat la Institutul de Studii Doctorale. Documentele în format electronic sunt preluate ca elemente din dosarul electronic pentru susținere.
Analiza şi interpretarea rezultatului raportului de similitudini sunt realizate înaintea presusţinerii, atât de către comisia de îndrumare şi integritate academică, cât şi de către membrul desemnat de consiliul școlii doctorale, conform regulamentului IOSUD UBB. Aceștia elaborează documentul denumit “Rezoluție referitoare la raportul de similitudini”(P_AS_Anexa4).
În situaţia în care, în urma analizării raportului de similitudini, comisia de îndrumare și integritate academică și membrul desemnat de către consiliul școlii doctorale constată nevoia realizării unor modificări la nivelul tezei de doctorat, școala doctorală va înstiința oficial studentul-doctorand şi conducătorul de doctorat. După remedierea elementelor sesizate este reluată procedura de analiză de similitudini.
- Presusținerea publică
După efectuarea analizei de similitudini, teza de doctorat este prezentată în fața comisiei de îndrumare şi integritate academică, stabilită la nivelul şcolii doctorale. După presusținere, care este publică, conducătorul de doctorat, în conformitate cu recomandarea comisiei și rezultatele analizei raportului de similitudini, decide asupra depunerii oficiale a tezei și organizării susținerii publice, completând formularul denumit Aviz – Avizul conducătorului de doctorat și al comisiei de îndrumare și integritate academică rezultat în urma presusținerii tezei (P_Anexa5).
ETAPA II: Pregătirea documentelor în vederea punerii tezei, în transparență publică, 90 zile calendaristice, pe platforma națională gestionată de către UEFISCDI
Secretarul școlii doctorale, împreună cu studentul-doctorand și conducătorul de doctorat pregătesc următoarele documente, pentru dosarul de susținere – etapa de punere în transparență, după cum urmează:
2.1. Documente în format print, cu semnături, datate și înregistrate cronologic la școala doctorală (câte un exemplar):
- Cererea de analiză de similitudini și evaluare a tezei de doctorat, semnată de studentul-doctorand, avizată de către conducătorul de doctorat și directorul școlii doctorale, (P_AS_Anexa1);
- Fişa de verificare a îndeplinirii standardelor minimale CNATDCU, specifice domeniului, în vederea acordării titlului de doctor, (P_AS_Anexa2);
- Declarația pe propria răspundere cu privire la originalitatea tezei de doctorat și îndeplinirea standardelor minimale și a tuturor obligațiilor din planul și contractul de studiu, (P_AS_Anexa3);
- Rezoluția referitoare la raportul de similitudini, (P_AS_Anexa4);
- Avizul conducătorului de doctorat și al comisiei de îndrumare și integritate academică rezultat în urma presusținerii tezei, (P_Anexa5);
- Referatul de acceptare al conducătorului de doctorat;
- Declarația studentului-doctorand de luare la cunoștință că teza va fi încărcată pe platforma națională pentru previzualizare, (P_Anexa6);
- Teza de doctorat
2.2. Documente în format electronic, (numai pe suport CD/DVD):
- Raportul de similitudini;
- Teza de doctorat, cu extensia .pdf, având funcția ”search” activă;
- Anexele tezei cu extensia .pdf, având funcția ”search” activă;
- CV-ul studentului-doctorand, în format Europass, fără menționarea unor date personale care nu pot fi făcute publice (adresă, numere de telefon, etc.)
Dosarul de susținere – etapa de punere în transparență constituit la școala doctorală, cu cele două componente, documente printate și documente în format electronic, va fi predat la Institutul de Studii Doctorale conform programării efectuate în platforma dedicată. Secretariatul Institutului de Studii Doctorale va emite documentul justificativ înregistrat, care atestă depunerea oficială a tezei de doctorat în vederea punerii în transparență 90 zile calendaristice, numai în condițiile existenței tuturor documentelor enumerate mai sus. (2.1 și 2.2). Secretariatul ISD va transmite secretariatului școlii doctorale, conducătorului de doctorat și studentului doctorand, prin email, o notificare prin care comunică faptul că teza a fost încărcată pe platformă pentru consultare publică și numărul de înregistrare generat de platformă.
Etapa III: Teza în transparență publică
Teza de doctorat şi anexele sale vor fi disponibile pentru consultare publică timp de 90 de zile calendaristice, pe platforma UEFISCDI, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în domeniul drepturilor de autor.
În toată această perioadă, școala doctorală primește, înregistrează și include într-un raport toate observațiile, transmise pe adresa de email comunicată în platforma UEFISCDI sau prin Registratura UBB, privind teza de doctorat. Școlile doctorale vor transmite ISD informații privind persoana desemnată și adresa de email instituțional dedicată pentru primirea observațiilor asupra tezelor în transparență publică. Conform Regulamentului IOSUD-UBB vor/pot fi luate în considerare numai observațiile transmise și asumate de către o persoană fizică sau juridică prin comunicarea datelor de identificare, precizarea calității profesionale și a observațiilor în mod clar și fără echivoc în forma: In capitolul … Pagina … Alineat …Textul …, Imaginea/Figura/Tabelul etc. prezintă abateri de la la standardele de etică și deontologie datorită faptului că …
În cazul în care, la finalul celor 90 de zile, nu există observații, școala doctorală va completa un raport în care se va consemna doar faptul că nu există observații transmise în perioada de consultare publică. Documentul va fi semnat de către conducătorul de doctorat și de către directorul de școală doctorală, urmând să fie depus la ISD, împreună cu restul documentelor, pentru a face parte din dosarul de doctorat. În acest caz, directorul CSUD poate lua decizia de validare a susținerii și demararea procedurii de susținere publică fără convocarea CSUD.
În cazul în care, la finalul celor 90 de zile, există observații, acestea se consemnează într-un raport întocmit de școala doctorală (înregistrare, conținut, confirmare a acestora). Raportul va face parte din dosarul de doctorat. Acest raport, link-ul unde se află teza și raportul de similitudini cu link-uri active se prezintă în ședința CSUD pentru analiză și decizie, în vederea validării inițierii procedurii de susținere publică a tezei de doctorat. CSUD emite o decizie care va fi transmisă școlii doctorale pentru a fi pusă în practică, astfel:
- Decizia CSUD de validare a susținerii – se inițiază procedura de susținere publică a tezei de doctorat prin stabilirea comisiei de doctorat și continuarea cu etapa IV din procedură;
- Decizia CSUD de invalidare a susținerii – școala doctorală primește recomandări privind refacerea tezei de doctorat și eliminarea situațiilor neconforme cu standardele de etică și deontologie. Studentul-doctorand are obligația remedierii conținutului tezei în termen de maxim 3 luni de la comunicarea deciziei de invalidare a susținerii, cu reluarea întregii proceduri de organizare a susținerii publice.
Etapa IV: depunerea la ISD, a documentelor necesare demarării susținerii publice (în completarea celor din etapa III) cu cel puțin 30 zile calendaristice înainte de data fixată pentru susținerea publică
4.1. Documente în format print, cu semnături, datate și înregistrate cronologic la școala doctorală, (câte 1 exemplar):
- a. Raportul, în care este consemnat faptul că nu există observații transmise în perioada de consultare publică, semnat de conducătorul de doctorat și de directorul de școală doctorală, (SP_Anexa1) – în lucru;
- b. Decizia CSUD de validare a susținerii în cazul în care au existat observații și raportul a fost supus analizei CSUD, (SP_Anexa1) – în lucru;
- Propunerea conducătorului/conducătorului principal de doctorat, în cazul cotutelelor, privind componența comisiei de doctorat, aprobată de consiliul școlii doctorale, (SP_Anexa2);
- Cererea de fixare a datei de susținere publică. Data propusă pentru susţinere nu poate fi mai devreme de data estimată anterior pentru susţinerea publică. (SP_Anexa3);
- Declarația pe proprie răspundere privind opțiunile studentului-doctorand, cu referire la publicarea tezei de doctorat, (SP_Anexa4);
- Cererea de eliberare a diplomei de doctor, (SP_Anexa5);
- Memoriu științific / Lista de publicații semnată de către studentul-doctorand și conducătorul de doctorat. Lista conține titlurile publicațiilor așa cum sunt acestea prezentate/incluse în dosarul electronic. (vezi 4.2.3 – mai jos)
- Referatele finale de evaluare a tezei, redactate de referenți, se vor depune cu minimum 25 de zile înainte de susținerea publică tezei, (câte 1 exemplar pentru fiecare referent);
- Teza de doctorat și anexele sale în format print (2 exemplare tipărite și copertate);
Conform solicitării Bibliotecii Naționale, tezele nu vor avea cotor mobil la copertare.
- Dovada achitării taxei de susținere – Copia chitanței privind achitarea taxei pentru susținerea tezei de doctorat (numai pentru studenții-doctoranzi cu taxă);
- Fișa de lichidare (1 exemplar printat din aplicația dedicată, cu avizele tuturor compartimentelor);
4.2. Documente în format electronic (numai pe suport CD/DVD):
- Rezumatele tezei în limba română și o limbă de circulație internațională;
- CV-urile membrilor propuși în comisia de susținere publică, în format Europass, fără menționarea unor date personale care nu pot fi făcute publice (adresă, numere de telefon, etc.);
- Publicațiile din memoriul științific, grupate într-un folder separat, în format .pdf.
- Cererea de eliberare a diplomei de doctor completată, în format word editabil, SP_Anexa5_Cerere_eliberare_diploma.docx. Studentul doctorand își asumă corectitudinea datelor din document ( date personale, titlu teză etc.) în vederea preluării acestora pentru depunerea dosarului electronic la minister și completarea ulterioară diplomei de doctor.
NOTĂ: Documentele prezentate în format digital, cu extensia .pdf, vor avea textul principal reprezentat ca atare, şi nu prin imagini. Pot face excepţie de la această regulă materialele audio, video sau ilustraţiile grafice prezentate ca anexe ale tezei sau în lista publicațiilor relevante. Restul documentelor în format digital, cu extensia .pdf, vor avea funcţia “search” funcțională (activă).
Acces în platforma pentru programarea depunerii documentelor în vederea susținerii tezei: solicitari.doctorat.ubbcluj.ro
(Pentru autentificare, vă puteți folosi contul Microsoft UBB sau vă puteți înregistra pe platforma cu o adresă de email validă.)
Standardele de elaborare a tezelor de doctorat sunt descrise pe paginile de web ale școlilor doctorale din lista de aici.